Tallinna Ülikool
Haridusteaduste
Instituut
Andragoogika
osakond
Mirell Põllumäe
TABORA VZW
ÕPPEMEETOTIDEST NING NENDE VÕIMALUSTEST TEADLIKUMAKS
Arendusprojekt
Tallinn 2016
Tallinna Ülikool
Haridusteaduste
Instituut
Andragoogika
osakond
Mirell Põllumäe
TABORA VZW
ÕPPEMEETOTIDEST NING NENDE VÕIMALUSTEST TEADLIKUMAKS
Arendusprojekt
Tallinn 2016
PROJEKTI TAUST
Tabora vzw on mittetulundusühing, kes tegutseb peamiselt mitteformaalse õpikeskuse
näol. Hetkel on avatud õpikeskused, Athena’d, kolmes Belgia linnas – Hasselt,
Brüssel, Antwerpen. Tabora liikmeskond (kursuste juhendajad, nõustajad jne) on
suuremas osas vabatahtlikud, kes soovivad panustada haridusmaastikku olukorra parandamisse
Belgias ning jagavad Tabora väärtusi. Tabora vzw peab väga oluliseks elukestvat
õppimist. Oma sihtgruppe kirjeldavad nad järgmiselt: 1) me ootame enda juurde
erineva taustaga inimesi, kes personaalsete, sotsiaalsete või muude põhjuste
tõttu, ei suuda tööturul läbi lüüa; 2) me ootame enda juurde inimesi kes
soovivad oma hariduslikku seisu parandada ja aitame neil saavutada keskhariduse
taseme; 3) me ootame enda juurde inimesi igas vanuses, nii noori kui vanu, kes
vajavad tuge ja nõustamist haridusmaastikul (sh. psüholoogilist kui ka
juriidilist); 4) me ootame enda juurde inimesi, kes vajavad varjupaika või muud
tuge. Tabora eesmärkideks on: tagada noortele ja täiskasvanutele läbi
tugiraamistiku personaalset ja sotsiaalset arengut; vaestega koos ja nende
jaoks töötamine. Oma eesmärkide täitmiseks Tabora vzw organiseerib ja viib läbi
erinevaid kursusi ja muid vajalikke tegevusi; levitab informatsiooni; harib,
treenib ja vajadusel õpetab ümber oma sihtgruppi; organiseerib, toetab ja juhib
projekte, mis aitavad eesmärke täita; võtab osa rahvusvahelistest projektitest
ja koostöödest.
Projekti sihtgrupiks on Tabora vzw kursustel õppivad noored täiskasvanud, kes
soovivad kunagi pooleli jäetud keskharidust ikkagi lõpetada. Kooli pooleli
jätmise põhjused on erinevad kuid probleem seisneb selles, et õpibarjäärid, mis
panid kunagi indiviidi õpinguid katkestama, ei ole enamasti kuhugile kadunud.
Üritasin oma õppijatega vesteldes, neid vaadeldes või lihtsalt nende
käitumisele ja jutule tähelepanu pöörates mõista, millised on nende erinevad
õpibarjäärid. Õpibarjäärid koolis, mis osaliselt on neil endiselt alles või
avalduvad praeguseks teisiti ehk algprobleemid, mis on tekitanud vastumeelsust
õppimisele:
1. Sotsiaalne tõrjutus, puudus ühtekuuluvustunne, kannatasid
kooli kiusamise all
2. Formaalne kool ei andnud õppijal võimalust enda potentsiaali
kasutada, pidevalt igav ning teemad aina kordusid. Õppijate sõnul ei näinud nad
koolis käimisel enam mõtet, sest nende jaoks puudus nähtav ja tunnetatav areng.
3. Rakendatavad karistusmeetodid olid väga vastumeelsed. Näiteks
peale tunde jätmine hilinemise korral, mis seisnes selles, et õpilane pidi
lihtsalt talle määratud aja (tavaliselt 1h) kuskil ruumis istuma. Mõned
ütlesid, et kasutasid seda kodutööde tegemiseks kuid enam kas veetis aega
nutiseadmes või teistega vesteldes. Halvemal juhul pidi ka seda karistus kandma
hommikul enne tundide algust.
4. Oma arvamust ei saanud välja öelda. Paljud õpilased hakkasid
rakendama hoopis „vastuhaukumist“ kuigi oleks tegelikult soovinud oma arvamust
ja ideid jagada. Tahtsid olla kuuldavad.
5. Probleemid perega tekitasid stressi ja kandusid edasi kooli.
Oma praktika perioodi alguse veetsin oma
kolleegide kursusi jälgides. Kuigi ma ei mõistnud
mitmete kursuste puhul räägitavat, sest suheldi Hollandi keeles, oli aga
kehakeele, hääletoonide, käitumise jms jälgimine täiesti piisav, et mõista
olukorda. Kuigi Tabora vzw üritab eristuda ning pakkuda teistsuguse
lähenemisega õpetamist kui formaalsed tavakoolid siis märkasin, et kasutavad
õppemeetodid jäävad ikkagi väga kitsaringiliseks. Peamiselt kasutatavad
meetodid olid loeng, iseseisev harjutuste täitmine ning arutelu. Mõnel juhul
õppijad aga kippusid väga palju lihtsalt omavahel vestlema ning harjutuste täitmine möödus väga vaevaliselt ning
juhendajal oli palju raskusi nende haldamisega. Ning teisel juhtudel möödus
kursus peamiselt juhendaja poolse info jagamisega ning õppijad kas kirjutasid
kaasa või lihtsalt kuulasid, muidugi kaasnes ka sel juhul nutiseadmete pidev
käsitlemine.
Probleem: organisatsioonis kasutatavad
õppemeetodid ei toeta õpiraskustega ning õpibarjääridega noori täiskasvanuid
piisavalt ning kaasatud on liiga vähe õppijate enda kogemusi.
Mari Karm toob oma
käsiraamatus „Õppemeetodid kõrgkoolis“ välja väga olulise mõtte: õpilasi ei saa
ära õpetada vaid tegelikult saab ainult luua tingimusi ja kujundada
situatsioone, mis suunavad õpilast õppima. Õpisituatsiooni ning ka sobivat
keskkonda saab luua läbi õigete meetodite valiku. Seega on väga oluline valida
õiged õppemeetodid, mis aitaks luua
Tabora õppijate jaoks sobivat keskkonda, et neid õppimise juurde
suunata. Oluline ei ole mitte neid ainult uue infoga rikastada vaid oluline on
tekitada neis tahtmine, huvi ja vajadus õppida.
Konstruktivistliku õpikäsituse kohaselt on õppimine aktiivne protsess,
mis algab kogemisest ja selle kogemuse tõlgendamisest. Uusi teadmisi
konstrueeritakse olemasolevatest teadmistest lähtuvalt, enda senise
maailmapildi kontekstis (Bransford, Brown, & Cocking, 2000 viidanud Karm,
2013). Selleks, et Tabora kursustel jagatavad uus info jõuaks õppijas teadmiste
tasandile on oluline aidata neil luua seoseid uue info ning varasemate
kogemuste vahel. Sealse vaatluse tulemuste põhjal julgen väita, et enamik
õppijaid ei analüüsi ning seosta uut informatsiooni vaid üritab seda lihtsalt
pinnapealselt ära õppida ehk peamiselt on õppijad pindmise õpihoiakuga. Sügav
õppimine aga ei tule iseenesest ja sageli puuduvad õppijatel selleks vajalikud
oskused (Karm, 2013) .
Seega mängib seejuures olulist rolli õppegrupi juhendaja, kes läbi huvi
näitamise, keskendumise, eelnevate teadmiste/kogemuste kasutamise ning sobivate
õppemeetodite, mis soodustavad mõtlemist ja seoste loomist, valikuga aitavad
õppijal leida teed sügava õppimise juurde. Sügava õpihoiaku kujunemist toetab,
kui õppijad võivad õppimise käigus eksida ja vigu teha, ilma et see kajastuks
nende lõpphindes (Houghton, 2004 viidanud Karm, 2013).
Õppemeetodite teadlikul
valikul tasub arvesse võtta mitmeid tegureid: õppeprotsessi eesmärgid,
õpiväljundid, aine ja õpilaste eripära, õpilaste kogemused meetodite
kasutamisel, õpikeskkonna tingimused, õppejõu enda oskused ja kogemused
meetodite kasutamisel, kasutada olevad ressursid (Karm, 2013)
Tabora vzw juhendajad ise
aga oleksid erinevate meetodite kasutamisest huvitatud kuid neil puuduvad selle
tarvis vajalikud teadmised ning kogemused. Kuna aga Tabora vzw liikmeskond
koosneb peamiselt vabatahtlikest, kes töötavad Taboras tihti lühiajaliselt, seega
probleemi lahendamiseks valitav viis peab tagama, et vajalik info jõuaks ka
uute tulevaste töötajateni. Seetõttu leian, et probleemi lahendamiseks sobiv
viis on materjali koostamine, mida saavad käsitleda ka tulevased töötajad ning
samuti on võimalik materjali Tabora vzw liikmeskonnal ajajooksul täiendada või
kohandada vastavalt vajadustele.
Tabora vzw on mittetulundusühing, kes tegutseb peamiselt mitteformaalse õpikeskuse
näol. Hetkel on avatud õpikeskused, Athena’d, kolmes Belgia linnas – Hasselt,
Brüssel, Antwerpen. Tabora liikmeskond (kursuste juhendajad, nõustajad jne) on
suuremas osas vabatahtlikud, kes soovivad panustada haridusmaastikku olukorra parandamisse
Belgias ning jagavad Tabora väärtusi. Tabora vzw peab väga oluliseks elukestvat
õppimist. Oma sihtgruppe kirjeldavad nad järgmiselt: 1) me ootame enda juurde
erineva taustaga inimesi, kes personaalsete, sotsiaalsete või muude põhjuste
tõttu, ei suuda tööturul läbi lüüa; 2) me ootame enda juurde inimesi kes
soovivad oma hariduslikku seisu parandada ja aitame neil saavutada keskhariduse
taseme; 3) me ootame enda juurde inimesi igas vanuses, nii noori kui vanu, kes
vajavad tuge ja nõustamist haridusmaastikul (sh. psüholoogilist kui ka
juriidilist); 4) me ootame enda juurde inimesi, kes vajavad varjupaika või muud
tuge. Tabora eesmärkideks on: tagada noortele ja täiskasvanutele läbi
tugiraamistiku personaalset ja sotsiaalset arengut; vaestega koos ja nende
jaoks töötamine. Oma eesmärkide täitmiseks Tabora vzw organiseerib ja viib läbi
erinevaid kursusi ja muid vajalikke tegevusi; levitab informatsiooni; harib,
treenib ja vajadusel õpetab ümber oma sihtgruppi; organiseerib, toetab ja juhib
projekte, mis aitavad eesmärke täita; võtab osa rahvusvahelistest projektitest
ja koostöödest.
Projekti sihtgrupiks on Tabora vzw kursustel õppivad noored täiskasvanud, kes
soovivad kunagi pooleli jäetud keskharidust ikkagi lõpetada. Kooli pooleli
jätmise põhjused on erinevad kuid probleem seisneb selles, et õpibarjäärid, mis
panid kunagi indiviidi õpinguid katkestama, ei ole enamasti kuhugile kadunud.
Üritasin oma õppijatega vesteldes, neid vaadeldes või lihtsalt nende
käitumisele ja jutule tähelepanu pöörates mõista, millised on nende erinevad
õpibarjäärid. Õpibarjäärid koolis, mis osaliselt on neil endiselt alles või
avalduvad praeguseks teisiti ehk algprobleemid, mis on tekitanud vastumeelsust
õppimisele:
1. Sotsiaalne tõrjutus, puudus ühtekuuluvustunne, kannatasid
kooli kiusamise all
2. Formaalne kool ei andnud õppijal võimalust enda potentsiaali
kasutada, pidevalt igav ning teemad aina kordusid. Õppijate sõnul ei näinud nad
koolis käimisel enam mõtet, sest nende jaoks puudus nähtav ja tunnetatav areng.
3. Rakendatavad karistusmeetodid olid väga vastumeelsed. Näiteks
peale tunde jätmine hilinemise korral, mis seisnes selles, et õpilane pidi
lihtsalt talle määratud aja (tavaliselt 1h) kuskil ruumis istuma. Mõned
ütlesid, et kasutasid seda kodutööde tegemiseks kuid enam kas veetis aega
nutiseadmes või teistega vesteldes. Halvemal juhul pidi ka seda karistus kandma
hommikul enne tundide algust.
4. Oma arvamust ei saanud välja öelda. Paljud õpilased hakkasid
rakendama hoopis „vastuhaukumist“ kuigi oleks tegelikult soovinud oma arvamust
ja ideid jagada. Tahtsid olla kuuldavad.
5. Probleemid perega tekitasid stressi ja kandusid edasi kooli.
Oma praktika perioodi alguse veetsin oma
kolleegide kursusi jälgides. Kuigi ma ei mõistnud
mitmete kursuste puhul räägitavat, sest suheldi Hollandi keeles, oli aga
kehakeele, hääletoonide, käitumise jms jälgimine täiesti piisav, et mõista
olukorda. Kuigi Tabora vzw üritab eristuda ning pakkuda teistsuguse
lähenemisega õpetamist kui formaalsed tavakoolid siis märkasin, et kasutavad
õppemeetodid jäävad ikkagi väga kitsaringiliseks. Peamiselt kasutatavad
meetodid olid loeng, iseseisev harjutuste täitmine ning arutelu. Mõnel juhul
õppijad aga kippusid väga palju lihtsalt omavahel vestlema ning harjutuste täitmine möödus väga vaevaliselt ning
juhendajal oli palju raskusi nende haldamisega. Ning teisel juhtudel möödus
kursus peamiselt juhendaja poolse info jagamisega ning õppijad kas kirjutasid
kaasa või lihtsalt kuulasid, muidugi kaasnes ka sel juhul nutiseadmete pidev
käsitlemine.
Probleem: organisatsioonis kasutatavad
õppemeetodid ei toeta õpiraskustega ning õpibarjääridega noori täiskasvanuid
piisavalt ning kaasatud on liiga vähe õppijate enda kogemusi.
Mari Karm toob oma
käsiraamatus „Õppemeetodid kõrgkoolis“ välja väga olulise mõtte: õpilasi ei saa
ära õpetada vaid tegelikult saab ainult luua tingimusi ja kujundada
situatsioone, mis suunavad õpilast õppima. Õpisituatsiooni ning ka sobivat
keskkonda saab luua läbi õigete meetodite valiku. Seega on väga oluline valida
õiged õppemeetodid, mis aitaks luua
Tabora õppijate jaoks sobivat keskkonda, et neid õppimise juurde
suunata. Oluline ei ole mitte neid ainult uue infoga rikastada vaid oluline on
tekitada neis tahtmine, huvi ja vajadus õppida.
Konstruktivistliku õpikäsituse kohaselt on õppimine aktiivne protsess,
mis algab kogemisest ja selle kogemuse tõlgendamisest. Uusi teadmisi
konstrueeritakse olemasolevatest teadmistest lähtuvalt, enda senise
maailmapildi kontekstis (Bransford, Brown, & Cocking, 2000 viidanud Karm,
2013). Selleks, et Tabora kursustel jagatavad uus info jõuaks õppijas teadmiste
tasandile on oluline aidata neil luua seoseid uue info ning varasemate
kogemuste vahel. Sealse vaatluse tulemuste põhjal julgen väita, et enamik
õppijaid ei analüüsi ning seosta uut informatsiooni vaid üritab seda lihtsalt
pinnapealselt ära õppida ehk peamiselt on õppijad pindmise õpihoiakuga. Sügav
õppimine aga ei tule iseenesest ja sageli puuduvad õppijatel selleks vajalikud
oskused (Karm, 2013) .
Seega mängib seejuures olulist rolli õppegrupi juhendaja, kes läbi huvi
näitamise, keskendumise, eelnevate teadmiste/kogemuste kasutamise ning sobivate
õppemeetodite, mis soodustavad mõtlemist ja seoste loomist, valikuga aitavad
õppijal leida teed sügava õppimise juurde. Sügava õpihoiaku kujunemist toetab,
kui õppijad võivad õppimise käigus eksida ja vigu teha, ilma et see kajastuks
nende lõpphindes (Houghton, 2004 viidanud Karm, 2013).
Õppemeetodite teadlikul
valikul tasub arvesse võtta mitmeid tegureid: õppeprotsessi eesmärgid,
õpiväljundid, aine ja õpilaste eripära, õpilaste kogemused meetodite
kasutamisel, õpikeskkonna tingimused, õppejõu enda oskused ja kogemused
meetodite kasutamisel, kasutada olevad ressursid (Karm, 2013)
Tabora vzw juhendajad ise
aga oleksid erinevate meetodite kasutamisest huvitatud kuid neil puuduvad selle
tarvis vajalikud teadmised ning kogemused. Kuna aga Tabora vzw liikmeskond
koosneb peamiselt vabatahtlikest, kes töötavad Taboras tihti lühiajaliselt, seega
probleemi lahendamiseks valitav viis peab tagama, et vajalik info jõuaks ka
uute tulevaste töötajateni. Seetõttu leian, et probleemi lahendamiseks sobiv
viis on materjali koostamine, mida saavad käsitleda ka tulevased töötajad ning
samuti on võimalik materjali Tabora vzw liikmeskonnal ajajooksul täiendada või
kohandada vastavalt vajadustele.
Projekti eesmärk
Üldine eesmärk: Tabora vzw organisatsiooni liikmeskond
kasutab kursustel osalejate koolitamiseks õppijate vajadustele vastavaid ning
kõige tulutoovamaid õppemeetodeid.
Otsene eesmärk: Materjal toetamaks Tabora vzw liikmeskonna
valikuid õppemeetodite osas. Materjal kajastab erinevaid
õppemeetoteid, mis on läbi katsetatud ning osaliselt tagasisidestatud Tabora
vzw õppijate poolt.
Üldine eesmärk: Tabora vzw organisatsiooni liikmeskond
kasutab kursustel osalejate koolitamiseks õppijate vajadustele vastavaid ning
kõige tulutoovamaid õppemeetodeid.
Otsene eesmärk: Materjal toetamaks Tabora vzw liikmeskonna
valikuid õppemeetodite osas. Materjal kajastab erinevaid
õppemeetoteid, mis on läbi katsetatud ning osaliselt tagasisidestatud Tabora
vzw õppijate poolt.
Tegevuskava:
TEGEVUSKAVA
Jaanuar
Veebruar
Märts
Aprill
Mai
Juuni
I osa - eeltöö
II osa materjali kokkupanek
I Osa
Projekti eeltöö
läbiviimine toimub praktika perioodi ajal Tabora vzw. Eeltöö seisneb
järgnevates ülesannetes:
1)Õppijate vajaduste välja selgitamine (toimib pidevalt kolme kuu vältel)
2)Õppijate tundma õppimine ehk nende õpibarjääride välja selgitamine
(toimib pidevalt kolme kuu vältel)
3)Meetotite valik ehk kursuste ettevalmistus (enne igat uut loengut terve
praktika perioodi vältel)
4)Meetodite praktiseerimine (loengute ajal terve praktika perioodi vältel)
5)Tagasiside kogumine (kohtumise lõppedes või järgmise kohtumise alguses )
6)Kogutud info pidev analüüsimine ning ülesmärkmine
II Osa – Materjali kokkupanek (inglise keeles)
Materjal valmib juuni kuu lõpuks ning sisaldab endas järgmist:
1)Eessõna/sissejuhatus, et mõtestada lahti õppemeetodi olemus ning
vajalikkus Tabora vzw organisatsioonis.
Meetodite detailne seletus lähtudes sellest, kuidas meetotit selle
organisatsiooni jaoks kohandatud sai. Meetodi eesmärk ning kasutusvõimalused.
2)Hinnangud ja arvamused õppijatelt meetodite kohta
3)Minu kui juhendaja kogemus, ideed, näpunäited, märkamised jne.
4)Pildid või muud lisad
5) Lõppsõna
TEGEVUSKAVA
|
||||||
|
Jaanuar
|
Veebruar
|
Märts
|
Aprill
|
Mai
|
Juuni
|
I osa - eeltöö
|
|
|
|
|
|
|
II osa materjali kokkupanek
|
|
|
|
|
|
|
I Osa
Projekti eeltöö
läbiviimine toimub praktika perioodi ajal Tabora vzw. Eeltöö seisneb
järgnevates ülesannetes:
1)Õppijate vajaduste välja selgitamine (toimib pidevalt kolme kuu vältel)
2)Õppijate tundma õppimine ehk nende õpibarjääride välja selgitamine
(toimib pidevalt kolme kuu vältel)
3)Meetotite valik ehk kursuste ettevalmistus (enne igat uut loengut terve
praktika perioodi vältel)
4)Meetodite praktiseerimine (loengute ajal terve praktika perioodi vältel)
5)Tagasiside kogumine (kohtumise lõppedes või järgmise kohtumise alguses )
6)Kogutud info pidev analüüsimine ning ülesmärkmine
II Osa – Materjali kokkupanek (inglise keeles)
Materjal valmib juuni kuu lõpuks ning sisaldab endas järgmist:
1)Eessõna/sissejuhatus, et mõtestada lahti õppemeetodi olemus ning
vajalikkus Tabora vzw organisatsioonis.
Meetodite detailne seletus lähtudes sellest, kuidas meetotit selle
organisatsiooni jaoks kohandatud sai. Meetodi eesmärk ning kasutusvõimalused.
2)Hinnangud ja arvamused õppijatelt meetodite kohta
3)Minu kui juhendaja kogemus, ideed, näpunäited, märkamised jne.
4)Pildid või muud lisad
5) Lõppsõna
Kasutatud allikad
Illeris, K. (2007). How We Learn:
Learning and non-learning in school and beyond. Candada: Taylor &
Francis.
Karm. M. (2013). Õppemeetodid kõrgkoolis. Tartu: Archimedes
Illeris, K. (2007). How We Learn:
Learning and non-learning in school and beyond. Candada: Taylor &
Francis.
Karm. M. (2013). Õppemeetodid kõrgkoolis. Tartu: Archimedes
No comments
Post a Comment