Siin on ka lõpuks minu praktika aruanne. Ütlen ausalt, et selle aruande kirjutamine oli minu jaoks väga keeruline. Väga raske on praegu juba seda praktikat kokkuvõtta ja mingeid suuri järeldusi teha. Tunnen, et mulle oleks olnud vaja aega rahulikult asju seedida, et neis veel sügavamat mõtet ja tähendust leida. Aga siin ta on: Mirell Põllumäe praktika aruanne 2016
Lisan aruane ka blogipostitusse:
Tallinna Ülikool
Haridusteaduste
Instituut
Andragoogika eriala
Mirell Põllumäe
PRAKTIKA ARUANNE
Tabora vzw
Tallinn 2016
Sisukord
SISSEJUHATUS
Teostasin oma andragoogika praktika
Belgias organisatsioonis nimega Tabora vzw ajavahemikus 11.jaanuar kuni
25.märts, 2016. Käesolev aruanne annab ülevaate minu ülesannetest ning
tegutsemisest, kogetust, õnnestumistest ja ebaõnnestumistest ning arengust
praktika perioodi jooksul. Aruande koostamisel lähtusin peamiselt blogis tehtud
sissekannetest ning oma praegustest mõtetest ja tunnetest. Otsustasin, et
aruande koostamisel olen läbi ja lõhki aus ning räägin asjadest nii nagu nad
olid ja jagan oma ausaid muresid ja tundeid.
Praktika organisatsiooniks olnud Tabora
vzw näol on tegemist MTÜ’ga, kes pakub võimalust mitteformaalses õppes saada
läbitud keskharidus. Peamiseks sihtgrupiks on noored täiskasvanud, kes on
kunagi kas kooli pooleli jätnud, pole formaalses süsteemis vastu pidanud, on
kannatanud koolikiusamise all, migrandid jne ja ka täiskasvanud igas vanuses,
kes soovivad kas keskharidust või riigis elamiseks omandavad kohalikku keelt.
Samuti pakub Tabora vzw erinevat toetust ja nõustamist abivajajatele.
Keskhariduse omandamise võimalust pakutakse ka vanglas väikestele gruppidele.
PRAKTIKA PERIOODIL KOGETU
Julgen väita, et praktika on olnud üks
kõige suuremaid kogemusi minu elus. Mitte ainult erialase arengu koha pealt
vaid see periood pani ka mind proovile kui isiksust, ka stressitalvuse piire
sai kombitud. Praktika kaitsmisel oli seinal üks huvitav küsimus, et kui
peaksid praktika kohta uuesti valima, siis mida teeksid sa teisiti. See pani
mind tõsiselt mõtlema, et kas oma praeguste teadmiste ja infoga, oleksin ma
teinud praktika kohta valides sama otsuse? Ma arvan, et ma ei sooviks seda
praktikat enam uuesti läbi teha aga samas ma ei vahetaks seda kogemuste millegi
vastu. Sest nagu ma juba mainisin, siis sain enda võimekuse ja taluvuse piirid
tugevalt proovile panna ning leian, et tulin sellest kogemusest välja tugevama
inimesena kui kunagi varem. Ja kas mitte meie isiksus ja omapära ei ole mitte
see, mis teeb meist selle kes me oleme andragoogina?
Üheks minu suurimaks ülesandeks ja
kohustuseks praktikal oli läbi viia inglise keele kursusi, mis oli minu jaoks
esimene üllatus. Praktika organisatsiooni teadsin juba mõned aastad ning olime
eelnevalt ka teinud koostööd, mis sujus väga meeldivalt ning seega usaldasin ka
seekord neid väga pimesi. Mis oli aga väga suur õppimise koht mulle – tee
ennast kuuldavaks selgelt ja täpselt. Inglise keele kursuste kohapealt oli
algselt koku lepitud, et katsetame kuidas mõjub neile väikeste jutugruppide
moodustamine. Idee paiknes selles, et minuga neil ei olegi võimalust muud keelt
rääkida ning see aitaks neid suunata rohkem inglise keelt kasutama ning seeläbi
aitaks neil oma keeleoskust lihvida. Minu üllatuseks lõpetasin aga nelja kuni
10 pealise kursuse täieliku õpetamisega. Olin algselt väga kohkunud, sest ma
olin väga ebakindel oma võimekuses neid kursusi läbi viia. Praktika koha
poolepealt öeldi lihtsalt, et saad ikka ja ära muretse. Seega ei jäänud mul
muud üle kui end kokkuvõtta ning hakkama saada. Õnneks oli saavutada vajav
inglise keele tase üsna madal (A2), mis oli aga omakorda probleemiks sest
paljude inglise keele tase oli nii madal, et nad ei saanud minust aru. Samuti
ei olnud mul eelnevalt absoluutselt infot nende keeletaseme kohta. Seega panin
enda jaoks paika plaani, kuidas neid loenguid läbiviima hakata. Alustasin kõiki
kursusi sellega, et üritasin õppida neid tundma ning üheskoos kaardistasime
nende oskusi ning arengukohti inglise keele suhtes, arutasime ning üritasime
leida viise, kuidas neile meeldib õppida jne. Üritasin alati hoida õpikeskonda
ausa ja avatuna, et nad tunneksid, et tagasiside on alati oodatud ning julgelt
võib välja öelda kui miski nende jaoks ei sobi või tööta. Peamine töö käis minu
jaoks aga väljaspool kursusi – ma pidin kõik vajalikud teemad endale enne
loenguid nii selgeks tegema, et oskaksin neid igatpidi lahti seletada. Mis tol
hetkel tundus ikka juba peavalu sest kogu koormuse all sain ma pidevalt liiga
vähe magada aga olen ka selle kogemuse üle väga tänulik, sest see aitas ka mul väga
palju areneda. Samuti vajas ka ettevalmistamist iga loeng eraldi. Kuna olin
mõningaid loenguid jälginud siis teadsin, et nad ei kasuta väga erinevaid
huvitavaid õppemeetoteid, mida me näiteks andragoogika õpingute jooksul õpime
ja kogeme, ning seetõttu soovisin oma õppijatele seda võimalust pakkuda.
Meetodite valikul tuli aga alati väga hoolas olla kuna grupid olid väga
mitmekülgsed (vanuse, soo, päritolu, probleemide jms poolest) ning õppijad olid
ka enamasti väga haprad ning mässumeelsed. Minu eesmärk oli aga, kasutates
erinevaid lõbusaid õppemeetodeid tõsisema õppimisega segamini, õppimine nende
jaoks atraktiivseks ning vajalikuks muuta. Mis oli aga omaette keeruline
eesmärk sest peaaegu igakord ootas mind ees justkui uus grupp, kes oli uuesti
esimesel astmel, sest õppijad käisid kohal kuidas kunagi (mõndasid nägingi
ainult korra või kaks). Seega jõudes ühe loengu lõpuks juba grupiga meeldiva
õhkkonnani siis järgmisel korral olid grupis uued liikmed ning silmnähtavalt
muutis see kogu grupi taaskord kinniseks. Samuti olid neil igalühel omad
õpibarjäärid, millega samuti üritasin samm sammult kuidagi tegeleda ja toeks
olla. Leian, et see kogemus oli minu jaoks kõige suuremaks proovikiviks, kus
pidin panema proovile väga palju andragoogilisi lähenemisi ning ülikooli
aastate jooksul saadud teadmisi.
Teine, minu iganädalasse kavasse kuuluv
ettevõtmine, oli Hasselti vanglas käimine. Tunnen, et see kogemus oli minu
jaoks ka kõige suurema mõjuga. Esiteks see, et mind usaldati seal nii Tabora
kui vangla juhtkonna poolt nii palju, teiseks oli mu ümber ju täiesti totaalselt
teine keskkond kui tavaliselt ning kolmandaks need inimesed andisd ja jagasid
mulle nii paljut, mis jääb mulle ilmselt eluks ajaks meelde. Mis ma aga seal
tegin? Kuna nad õppisid ikkagi Hollandi keeles ning materjalid olid ka seetõttu
hollandi keelsed, siis otseselt kursusi ma nendega läbi viia ei saanud. Küll
olin aga ma nende jaoks olemas muudmoodi. Näiteks oli nende jaoks väga oluline
see, et nende pingutusi märgatakse ning tunnustatakse (isegi kui nad seejuures
üritasid suured kivist mehemürakad olla). Seega vahest nad lihtsalt jagasidki,
mida nad on õppinud ja kuhu on nad jõudnud ning seeläbi sain mina neid Marie
(Tabora direktor) abil suunata kuhu nüüd edasi tuleks liikuda. Samuti jagasid
nad oma muresid ja raskuseid seoses õppimisega, proovisime leida üheskoos
mingeid lahendusi, et neid parandada. Kohati aga nad lihtsalt nõudsid endalt
liiga palju ning pidin neile seletama, et see on täiesti okei, et nad ei suuda
3 tundi järjest ilma kõrvale kaldumata õppida. Seljuhul näiteks arutasime ja
leidsime mingeid viise, kuidas aju selle 3 tunni vahel ergutada nii, et liiga
palju aega kaotsi ei läheks õppimise arvelt. Ühe kinnipeetu jaoks oli õppimise
juures aga väga oluliseks osaks see, et näiteks kui ta õppis ajalugu, siis et
ta sai loetu mulle hiljem ümber jutustada. Minu jaoks kõige huvitavamaks osaks
oli kahe vangiga nende portfoolio koostamine. Tegemist oli siis
profesionaalse/karjääri portfoolioga sest kuigi neil võibolla otsest
töökogemust ei olnud nii palju kui vaja oleks siis see eest oli neil väga palju
elukogemust, mida portfoolio abil saab paremini esile tuua. Näiteks üks neist
oli endine narkootikumite diiler ning ka ise endine heroiini kasutaja. Selleks
hetkeks oli ta olnud 6a puhas ning tegeles iga päevaselt enda analüüsimisega ja
huvitus väga psühholoogiast. Tema soov oli vanglast vabanedes saada sõltlaste
coach’iks, et aidata inimestel leida oma tee puhtaks saamise poole. Ta teadis
väga täpselt, millised otsused, kunas ja miks on aidanud tal saada puhtaks ning
mis aitab tal püsida puhas. Üheskoos üritasimegi leida olulisi situatsioone;
jutte; teese, milleni on ta jõudnud ning muid kogemustest saadud teadmisi läbi
tema portfoolio tõestada.
Veel üheks ülesandeks vanglas oli
intervjuude korraldamine teatud kinnipeetudega ühe projekti tarves. Projekti
eesmärk oli läbi kultuuriliste tegevuste vangide motiveerimine ning õppimise
poole suunamine. Üheskoos üritasime leida erinevaid viise kuidas üldse
kinnipeetuid kursuste suhtes huvi tundma panna ning mida üldse nendega teha
võib (vanglas kõik materjalide jm valike tarberiistade kasutamine kindlalt
piiratyd). Disainisime koostöös ühe kinnipeetuga ka meie projektile logo.
Eelnimetatud – inglise keele kursused ning
vanglas käimine – olid kaks minu peamist ülesannet praktika perioodi jooksul.
Nende hulka kuulusid aga rodu jooksvaid ülesandeid, millest olen ka rääkinud
oma praktika blogis. Näiteks IRIS projektile loogilise maatriksi koostamine,
õpilaste nõustamine tuleviku osas, Riias IRIS projekti esimesel partnerite
kohtumise konverentsil koolituse läbiviimine ning muidugi eelnev ettevalmistus,
mini-uuringu „Kool – atraktiivne koht kus õppida – 2030“ koostamine, Eesti
Leader Liidu arenguprojekti kirjutamine, Tabora arendusprojekti kallal
töötamine ja muud erinevad väiksemad ülesanded (nt raportite kirjutamine).
UUED
TEADMISED JA KOGEMUSED
Kohanemisvõime paranemine. Belgias elades ümbritses mind täielikult uus keskkond
ning kui muidu Eestis olles on sul võimalik vahepeal millegi vana ja tuttava,
turvalise (mugavustsoon) juurde tagasipöörduda siis seal elades mul seda
võimalust ei olnud. Kuna keskkond oli teine siis seega sellele vastavalt pidid
olema minu lähenemised olukordadele teistsugused. Iga olukord oli aga mu jaoks
uus ning seega pidin pidevalt millegi uuega kohanema või siis ümberkohanema. Mida
aeg edasi seda kiiremini ja kergemini ma seda protsessi läbitegin/-elasin.
Rasked ning ootamatud olukorrad, millele tuli koheselt
lahendus leida. See on küll osaliselt
seotud kohanemisega kuid selle puhul ma rõhutaks just kiire lahenduse leidmise
osa. Mitmel korral sattusin olukorda, kus olin ettevalmistunud millekski muuks
või üldse mitte ettevalmistunud aga olukorrale tuli kiirelt lahendus leida.
Tihti pidin ka hoidma ennast rahulikuna, et mitte mõjuda teistele osapooltele
kuidagi närviliseks muutvalt. Neil hetkedel pidin väga kiirelt ümbritsevat uut
infot töötlema ja leidma kogemusi minevikust, mida saaksin olukorra
lahendamiseks rakendada. Iga uue juhtumiga läks taoliste situatsioonide
lahenemine lihtsamaks: ma ei põdenud enam nii palju; vajaliku info kogumine
ümbritsevast kujunes kiiremini; julgesin proovida lahendusi, mida algselt
julgenud.
Probleemsed inimesed, keda on raske mõista ning
kellele meeldib manipuleerida ning sind proovile panna. Tabora vzw sihtgrupis oli väga palju noori
täiskvanuid, kes olid varasemalt kogenud negatiivseid kogemusi seoses
õppimisega ning seetõttu olid nad väga kinnised ning protestivad. Samuti oli
neil kombeks minu piire katsetada ja mind proovile panna, minuga manipuleerida.
Alguses tundisin end sellistes olukordades ebameeldivalt ning oli raske kuidagi
reageerida. Õppisin aga, et kõige paremini mõjus täiesti neutraalseks jäämine
ning ei tohtinud välja näidata, et sellised üritamised mind kuidagi mõjutaks.
Mõtestasin endale asja nii pidi, et mitte ei taha halba vaid nad on lihtsalt
elus palju kannatanud ning üritavad end kõige eest kaitsta. Selline suhtumine
aitas mul olukorraga paremini tegeleda ning kui nähti, et ma jään nendes
olukordades neutraalseks ning suhtlen nendega ikka samamoodi nn sõbralikult,
hinnangute vabalt edasi, siis vartsi taolised proovile panekud lõppesid ning
õppijad hakkasid end ka järk-järgult avama.
Erinevate taustade ning teadmistega inimesed, keda
pidi ühes grupis õpetama. Üldjuhul on näiteks
keelegruppide puhul pandud grupid kokku igagi vastvalt indiviidide
keeletasemele. Antud juhtul aga olid inimesed grupis väga erineva
keeletasemega. Näiteks ühes grupis olid kaks noort, kes polnud kordagi inglise
keelt õppinud vaid ainult natukene omandanud seda filme vaadates või muul
taolisel moel. Samas grupis aga oli ka noor, kelle üks vanematest oli inglane
ning antud õppija rääkis inglise keelt üsna kõrgel tasemel. Seega tuli loenguid
koostades mingi tasakaal, et madalama tasemega õppijad saaksid aru ning saaksid
õppida ja samas, et kõrgema tasemega õppijat ei hakkaks loengus igav.
Lahenduseks oli tihti see, et kaasasin kõrgema tasemega õppijaid loengu
läbiviimisesse. Nad tundsid, et neil on minu poolt usaldatud oluline roll ning
seega olid ka palju rohkem motiveeritud kaasa tegemisse. Nad aitasid raskemaid
asju teistele lahti seletada ning seeläbi said oma teadmisi kinnitada. See oli
mulle suureks abiks sest ma ise ju kohalikku keelt ei osanud ning seetõttu
oleks mul mõningaid asju äärmiselt raske endal seletada olnud. Samuti aitas see
natukene grupis austust üksteise vastu kasvatada. Oluline oli ka arvestada
sellega, et grupid olid ka kultuurid poolest väga mitmekesised ning seeläbi
õppisin ka erinevate kultuuriliste taustadega inimeste kohta. Näiteks oli mul
üks kursus Türgi päritelu neidudega ning pidin arvestama, et tegime alati kell
kaks pausi, et nad saaksid klassis palvetada. Viisime ka läbi vestlusringe, kus
kõik said teistele oma kultuuri ja selle eripärasid tutvustada.
Teooritilise poole pealt puutusin esmakordselt kokku McKinsey organisatsiooni
suutlikuse mudeliga, mille viisin ka läbi Eesti Leader Liidu tegevjuhi ja
tegevjuhtidega, et selgitada välja Liidu arengukohti. Lugesin ka palju
erinevate õppemeetodite kohta ning proovisin osasid neist ka rakendada. Kuna mu
sihtgrupp oli üsna probleemne siis lugesin ka erinevaid teaduslikke artikleid
õpibarjääride kohta, lugesin ka raamatud isiksustüüpide kohta (pealkirjaga: „Ma
ei ole hull, ma lihtsalt pole sina“) ja muid huvitekitavaid ning antud hetkel
olulistena tunduvaid psühholoogia artikelid.
Enda kohapealt kõige suurem avastus ja õpikoht oli see, et ma usaldan inimesi liiga
lihtsakäeliselt ning seetõttu tundsin tihti kuidas mind ära kasutatakse.
Õppisin end rohkem väärtustama ja mõistma, et ka minul on „oma hind“. Olin
algul oma teadmiste ja kogemuste osas liiga ebakindel kui praktika kogemus
andis mulle kindlust, et ma saan hakkama. Samuti õppisin ka, et kuigi kõik uued
võimalused on head siis pean ka kriitiliselt mõtlema, kas ma suudan võimaluse
pakkujale pakkuda seda, mida ta ootab. Nüüd küsin alati endalt, kas see
tegelikult jääb ka minu võimekuse piiridesse ning kas ma olen antud ajaga
võimeline vajalikud uued teadmised omandama. Muidugi oli ka üheks suureks
arenguks minu inglise keele oskus, kuna esimest korda oma elus pidin ma endale
tegema selgeks väga suure hulga grammatika reegleid ning sain seeläbi ka panna
proovile oma õpivõimekust.
Kuna praktika perioodil
oli mu ümber ka üpris palju stressitekitavaid tegureid ja tundsin esimest korda
elus, mida stressis oleks päriselt tähendab, siis pidin õppima ka endaga
tegelema. Leidma viise, mis aitavad mul stressi vähendada ning oma toimetuleku
viise muutma. Oli hea kogemus näha ja mõista kuidas ja miks ma käitun
stressirohketes olukordades. Seeläbi tunnen, et edaspidi on mul kergem mitte
stressi langeda või tean, mis mind aitab ning kuidas käitun kui olen stressis.
ARENGUKOHAD
Küsimus, mis jäi minu jaoks praktika ajast õhku ning
millele sooviksin tulevikus lahenduse leida:
Kuidas juhtida gruppi, mis iga nädal laguneb? Tabora’s ei pea õppijad kohal käima, neil on küll
seaduse poolt ettekirjutatud mingi tundide arv, mis tuleb täis teha, et
eksamile pääseda. Kuna aga tegemist on täiskasvanud inimestega, siis kohal
käimine on täielikult nende enda vastutada. Muidugi üritatakse nendega rääkida
ja seletada, miks on see oluline kuid see ei tundu neile eriti mõjuvat. Samuti
käib enamik ka tööl ning seetõttu nad lihtsalt ei saagi iganädal loengutest osa
võtta. Seega kui ühe loengu lõpuks juba grupp kui õpigrupp hakkab omavahel
mõnusat keskonda looma siis järgmine nädal võib sind ees oodata hoopis
teistsugune grupp ja uus arv inimesi. See aga lõhkus iga kord õhkkonna ning
olin justkui kõigega jälle täiesti alguses. Grupi ühtekuuluvustunde tekitamine
tundus minu jaoks peaaegu, et võimatu. Antud olukorras oleks aga ühtne,
üksteist austav ning abistav õpigrupp äärmiselt oluline. See aitaks neil leida
üksteiselt toetust ja abi, jagada muresid ning leida lahendusi, motiveerida
üksteist oma õpinguid lõpuni viima jne.
Tundsin, et see ülesanne
käis mul üle jõu ning jäi puudu kogemusest taolises olukorras. Grupi ühtsuse
saavutamine ei olnud küll mu praktika organisatsiooni poolt ette nähtud
ülesanne kuid tundsin, et see oleks oluline samm. Ma ei tea siiani, mis oleks
täpselt aidanud ning kas üldse on alati kõik lahendatav? Äkki oleks mul
lihtsalt rohkem aega tarvis olnud? Sest ühe grupiga toimusid silmnähtavad
muudatused ja nendega olin ma ka koos terve praktika perioodi. Teiste gruppide
puhul aga olin nendega lühemat aega (alustasin ühe grupiga aga nende kursus
lõppes praktika perioodi keskel ja siis sain uue alustava grupi jne).
KOKKUVÕTE
Olen väga tänulik iseendale, et võtsin
vastu otsuse oma pratika puhul täielikult oma mugavustsoonist välja minna ning
väljakutse vastuvõtta. Samuti olen tänulik oma praktika organisatsioonile, kes
ei kandnud mind kätel vaid viskas kohe vette ujuma, kuid samas seejuures
usaldas mind väga. Kogesin oma praktika jooksul väga palju erinevaid emotsioone
– küll ebaõnnestumise hirmu ja järgmisel hetkel meeletut õnnestumise rõõmu, kui
nägin, et asjad toimisid ning inimesed olid rahul. Sain panna end proovile
stressirohketes olukordades ning õppida ka ennast tundma uute külgede pealt. Olin
vahest väga pettunud ning tundsin, et usaldan inimesi kergekäeliselt kuid siis
jällegi sain olla millegi üle väga tänulik.
Mul on väga raske oma praktikat
kokkuvõtta, sest tunnen, et selle kolme kuu jooksul toimus mu elus nii paljut,
et ma lihtsalt ei hooma seda ära. Muidugi mõjutab ka minu praktika kogemust
see, mis toimus väljaspoolt praktika aega. Kuna see, mida tegin praktikal, on
mulle isiklikult väga oluline ja südamelähedane, siis muutis ka see fakt selle
kogemuse minu jaoks veel suuremaks.
No comments
Post a Comment