Tuesday, April 19, 2016

Praktika essee

Lõpuks on valmis ka minu praktika esse. Ma õppisin aruannet, projekti ja esseed koostades ka enda kohta, et ma pean õppima olulist informatsiooni välja selekteerima. Ka esseed koostades juhtus, et ma tahaks minna järjest rohkem sügavuti, kõike mõista ja kõike teada. Aga kui antud ette teatud piirid nii mahu kui aja ning ka mu enda võimekuse suhtes siis tuleb neisse jääda ning selekteerida välja, mis on hetkel oluline. See aga oli mu jaoks äärmiselt raske. Võibolla ka seetõttu, kuna teemad puudutasid mind isiklikult oli ka emotsioon ja huvi suur.

Aga siit tuleb mu esse, mis on ka leitav failina dokumentide alt

Tallinna Ülikool
Haridusteaduste Instituut
Andragoogika eriala














Mirell Põllumäe
KUIDAS PARANDADA TABORA VZW ÕPPIJATE ÕPIMOTIVATSIOONI?
Essee













Tallinn 2016

SISUKORD

  

SISSEJUHATUS

Käesolev essee on Tallinna Ülikooli andragoogika eriala üliõpilase praktikal aset leidnud juhtumi analüüs. Esse koosneb kahest osast: 1)situatsiooni kirjeldusest ning analüüsist, mis on kirjutatud kokku kuna leidsin, et antud olukorra puhul on raske kirjutada ainult kirjeldust eraldi, mõistmata situatsiooni sügavamalt (ehk situatsiooni mõistmiseks pidin juba toetuma teooriale); 2) tegevuskavast, kus on välja toodud peamised ideed ja mõtted, kuidas tulevikus samalaadsete probleemide puhul käituda ning mis oleks minu järgmine samm, et oleksin antud olukordades kompetentsem.
Tudeng viis praktika läbi Tabora vzw organisatsioonis Belgias perioodil 11.jaanuar kuni 25.märts 2016. Peamised tööülesanded praktikal olid inglise keele kursuste ettevalmistus (sh õppijate vajaduste ning varasemate teadmiste kindlaks tegemine), läbiviimine ning pidev tagasisidestamine, rahvusvahelise projekti IRIS jooksvate ülesannete täitmine (vajalike inimeste värbamine konverentsile, dokumentide koostamine, projekti analüüsimine jne), vanglas õppijate toetamine ning muud jooksvad ülesanded.

SITUATSIOONI KIRJELDUS JA ANALÜÜS

Tabora organisatsiooni liikmeid ja mind ühendas praktika perioodil ühine mure – õpilaste madal õpimotivatsioon, mille tagajärjeks oli harv kohalkäimine. Õpimotivatsioon on aga oluline tegur õppeprotsessis. Motivatsiooni defineeritakse üldiselt tegutsemissoovina, mis ajendab inimest mingil kindlal suundumusel ja viisil toimima (Printrich, 200; Ryan & Deci, 2000 viidanud Pässa, 2013). Antud kontekstis tähendab see, et kuna õppijatel puudus õpimotivatsioon siis puudus ka nende jaoks soov tegutseda ehk loengutesse ilmuda. Tabora vrz (MTÜ) on mitteformaalne ja valitsuseväline õpikeskus, seega Taboras õpivad õppijad on seal vabatahtlikult. Organisatsiooni põhimõtete kohaselt ei ole lubatud seal õppijate mittemingisugune „karistamine“. Seega kui õppija kohale ei ilmu siis on see täielikult tema enda vastutada, mis muidugi peakski täiskasvanud õppijate puhul nii olema. Aga omaette küsimus on see, et kui küpsed on enamik neist selliseid otsuseid langetama? Kuna nende õpimotivatsioon on niigi üpris madal siis mitte kohal käimine süvendab seda veelgi ja seda suurem on võimalus, et see inimene jätab kooli uuesti pooleli.
Minu jaoks oli antud olukord kõige suuremaks probleemiks praktikal seetõttu, et mul oli esiteks väga raske midagi loenguteks ette valmistada ning teiseks olid seetõttu kõik pidevalt erineva tasemega ning oli palju kordamist ja segadust. Näiteks pidin ühele ja samal kursusele mitmeid ja mitmeid kordi seletama, kes ma olen ja miks ma seal olen sest pea iga nädal tuli kohale keegi, kes polnud varem käinud. Samuti kui võtsime mingi kindla plaani järgi teemasid edasi siis varem mitte kohal käinud õppija ei saanud mitte midagi aru, kui ta lõpuks kohale ilmus. Grupp ei tunne üksteise ees vastutust ning seega ei mõisteta, et hilinemine ning puudumine ei ole mitte ainult ebamugav või solvav minu suhtes vaid just oma õppegrupi suhtes, kelle õppimne on seetõttu häiritud. See takistas grupiprotsesside toimimist ning iganädal olime justkui täiesti alguses ning tutvustasime kellegile jälle oma nimesid. Õpigrupil on väga suur mõju indiviidi õpikogemusele ning kui see grupp ei suhestu siis on meeldiv kohal käimise tunne ka raske tekkima. Mul oli 5 erinevat kursust ning ainult ühe grupi puhul neist ma nägin paremuse poole liikuvaid muutusi, mille üle sain ma väga õnnelik olla.
Rääkisin ka õppijatega, et mis need põhjused siis on, miks nad ei viitsi või ei saa kohale tulla ning kui jätta välja põhjused nagu tööl olemine, eksamil käimine, arstil käimine vms siis oli üheks peamiseks põhjuseks see, et nad ei viitsi. Nad selgitasid mulle, et neil on kord nädalas kolm tundi kooli ehk seda on äärmiselt vähe, neil ei anta ka kodutöid otseselt seega on neil äärmiselt palju vabaaega ning paljudel puuduvad ka muud kohustused. Seega kuna pidevalt on justkui puhkus siis muudab see nad nii laisaks, et nad ei näe mõtet ka korra nädalas end kokkuvõtta ning kohale tulla. See omakorda on aga tõestust sellest, et neil puuduv motivatsioon õppida ning nad ei pruugi ka täielikult mõista, miks haridus neile oluline on.
Jaotaksin oma nägemuse järgi minu kursustel olnud õppijad kohal käimise põhjal kolme gruppi:
1)      Õppijad, kes on täiskasvanud ja vastutavad ise oma elu ja tegemiste eest, ning neil on ka kooli kõrvalt palju muid kohustusi ja tegemisi (näiteks töö), mistõttu ei ole neil alati aega loengutest osa võtta.
2)      Õppijad, kes on osaliselt alles vanuses 16-17 kui enamasti juba täiskasvanud, kuid ei ole oma elu enda kätesse võtnud. On vähe motiveeritud, vanemate poolt suhteliselt hellitatud ning seega istuvad lihtsalt kodus või „hängivad“ sõpradega ning ei leia, et kooliharidus neile oluline oleks. Lisaksin siia gruppi ka õppijad, kes kannatavad koduste problemide ja murede tõttu ning ei saa või suuda tihti loengutesse tulla.
3)      Õppijad, kes käivad kohal ning puuduvad ainult mõjuvatel põhjustel. Need õppijad võib veel omakorda jaotada kahte rühma:
a)      Häbelikumad, koolis varasemalt tõrjutud või kiusatud vm taoliste muredega õppijad, kes tahavad haridust omandada kuid nende eelnev kogemus õppimisega on nad väga kinniseks muutunud.
b)      Õppijad, kes käivad kohal kuid tahavad kogu protsessi ise juhtida. Nad leiavad, et nad ei vaja kellegi erilist abi ning on valinud Tabora’s teadlikult tavakooli asemel. Miks? Sest tegelikult peab Tabora’s kohal käima kõvasti vähem (mõned grupid ainult kord nädalas) kui tavakoolis ning eksamid on võimalik läbida ka kiiremini. Seetähendab, et osad noored kasutavad Tabora võimalust ära, et keskharidus võimalikult kiirelt lõpetada. Kuid tegelikult nad õpivad tuimalt mingid eksami jaoks olulised osad pähe ning sügavat õppimist ei toimu.
Nagu eelnevast välja tuleb on täiskasvanud õppijatel on palju erinevaid kohustusi ja probleeme lisaks õppimisele, mis tuleb omavahel balansis hoida. Tänu neile erinevatele kohustustele ning probleemidele võivad õppijatel tekkida õppimise suhtes barjäärid. Need barjäärid võivad sisaldada: ajapuudust; madalat enesehinnangut; vähest informatsiooni õpivõimaluste osas; ajaplaneerimise probleeme; motivatsiooni puudust (Lieb, 1991, viidanud Russel, 2006) Barjäär eksisteerib kui õppija ei näe vajadust käitumise või teadmiste muutmiseks (Russel, 2006). Õpibarjäär tähendab takistust, mis ei lase õppijal täielikult või osalisel õppida.
K. Illeris käsitleb õpibarjääre õppimise kolmest dimensioonist lähtuvalt. Need on: 1) emotsionaalsed õpibarjäärid ehk kaitse õppimise eest, 2)kognitiivsed õpibarjäärid ehk valesti õppimine, 3)sotsiaalsed õpibarjäärid ehk vastupanu õppimisele, mis võib avalduda aktiivse või passiivse vastupanuna. (Mõisvald, 2011) Illerise sõnul eksisteerivad antud dimensioonid tihti korraga. Antud situatsioonis on ka näha, et eksisteerivad õpibarjäärid erinevates dimensioonides. Sotsiaalseteks õpibarjääride näiteks loeksin 1 grupi, sest tähtsustatakse rohkem tööd ning muid tegevusi kui õppimise olulisust ning võimalikkust aidata situatsiooni parandada ning seega toimub aktiivne vastupanu ehk mitte kohale ilmumine. Emotsinaalsed õpibarjäärid tulevad esile näiteks 2 ja 3 grupi puhul, kus ei usaldata juhendajaid ning seega soovitakse ise kõike kontrollida või vastupidi ollakse enda võimekuse suhtes väga ebakindlad, samuti ka sotsiaalsed probleemid on muutnud nad väga kaitsvaks kõige uue suhtes seega ka õppimise suhtes. Kognitiivsed õpibarjäärid esinevad silmapaistvalt kõigis kolmes ehk varasem õpikogemus ei ole olnud postiivne ega meeldiv ning on toimunud valesti õppimist, seega nähakse õppimist kui midagi, mida peab tegema mitte kui midagi olulist nende enesearengu jaoks.

TEGEVUSKAVA

Situatsioonile lahendust leides lähtusin ka õpibarjääridest ning andragoogika õpingute käigus õpibarjääre käsitledes kasutatud õppematerjalidest. Loengus sai loodud tabel K.Illerise kolme dimensiooni võrdlemiseks lähtuvalt: õpibarjääri olemusest; õpibarjääri põhjustajatest; õpibarjääri avaldumisest ning võimalustest, mida kasutada, et toetada õpibarjääridest ületamist. Tablist valisin välja ning kohendasin vastavalt antud situatsioonile parimad võimalused, mida kasutada.
Emotsionaalse õpibarjääri ületamist toetavad
1)      Positiivsete emotsioonide pakkumine ehk nende saavutuste tähtsustamine ning esiletoomine. Oluline on võtta igat indiviidi kui omaette isiksust ja tähtsustada neid oskusi ja teadmisi, milles ta on edukas.
2)      Tuleks motiveerida arendama teadmisi või oskusi, mis on puudulikud kuid seejuures ei tohiks rõhutada nende puudulikkusele vaid just sellele, mida nende arendamine annab ning ka nende võimekusele neid arendada.
3)      Tuleks olla vastutulelik ja mõistlik seeläbi, et mitte rõhuda nende puudumistele või teadmiste puudulikkusele vaid selgitada, et nende olukord on mõistetav ja sulle oluline ning seejuures proovida leida lahendusi, mis sobiks mõlemale osapoolele.
4)      Otsustusprotsessi kaasamine ehk õppijatele tuleks anda sõna õppetöö korraldamisel. Näiteks meetodite valikul ja teemade käsitlemisel (millised teemad vajavad rohkem käsitlemist nende jaoks ja millised vähem jne). Võimalusel ka loengute aegade kooskõlastamine või individuaalse õppe võimaluse kaasamine.
5)      Ülesannete seostamine reaalse eluga, et nad mõistaksid paremini kuidas ja miks on saadavad teadmised neile kasulikud.
6)      Suhtlemine nii koolis kui ka väljaspool kooli ehk grupi väärtuse tähtsustamine. Oluline oleks panna õppijaid mõistma, et õpigrupp saab olla ka toetav ja abistav neile erinevate probleemide ja takistuste puhul.
Kognitiivse õpibarjääri ületamist toetavad
1)      Mõistmine ja toetuse väljendamine ehk on oluline mõista ja olla teadlik nende varasemast õpikogemusest, et mitte halvustada nende teadmisi.
2)      Õpitava muutmine õppija jaoks tähendusrikkaks ja vajalikuks (kattub emotsionaalse õpibarjääri punktiga 5)
3)      Selge ja ühtne enese kui ka õpitava väljendamine, et välitada segadus, mis võib viia teadmatuse ja omakorda hirmuni. Samuti on oluline veenduda, kas õppematerjalide maht on piisav (mitte liigne ega vähene).
4)      Anda võimalus õppijatel õppida endale vajalikus tempos.
5)      Erinevate õpimeetodite kasutamin, mis soodustavad küsimuste küsimist ja keskendumist.
6)      Üheskoos õpiväljundite ja ootuste selgitamine ja paikapanemine, et õppijad mõistaksid selgelt, mida ja kuidas nad saavutama peaksid.
Sotsiaalse õbibarjääri ületamist toetavad
1)      Suhtlemise ja koostöö soodustamine nii juhendaja ja õpilaste vahel kui ka õppijate vahel.
2)      Muutustes läbielatu respekteerimine, mis ühtib kognitiivse õpibarjääri punktiga 1 ning emotsionaalse õpibarjääri 3 ja 2.
3)      Arusaamade muutuse toetamine ehk eelkõige tuleks mõista kust üldse tulevad õppijate arusaamad ning leida viise kuidas neile teha oluliseks ning vajalikuks nende muutmine (juhul kui see on vajalik).
4)      Lootuse ja motivatsiooni hoidmine, mida saaks teha näiteks väikeste kergesti saavutavate eesmärkide püstitamise läbi, mille saavutamine tekitaks neis positiivset emotisooni. Seljuhul ei tunduks ka suuremad eesmärgid saavutamatud ja rasked.
5)      Varasemate negatiivsete kogemuste ületamine ning selle toetamine. Oluline oleks, et õppijad jagaks oma kogemusi ning mõistaks, et nad ei ole nendes muredes üksi ning leiaks sarnaste muredega õppijaid, kes saaksid olla neile toeks ja abiks.
6)      Vabaduse andmine (mida neil antud situatsiooni puhul tegelikult juba oli päris palju).
(KAANB13 tudengid ja nende õppjõud, 2014-2015)
Eelnimetatud võimalused, mida kasutada kajastav samme mida ma juba praktika perioodil rakendada üritasin ning mida ma ka rakendaksin tulevikus samalaadsete olukordade puhul. Antud lahendus on aga tegelikult ükskülg probleemist, miks Tabora õppijad on madala õpimotivatsiooniga. Probleemi lahendamiseks peaks kogu organisatsiooni liikmekond töötama üksmeelselt samade põhimõtete järgi, et mitte jagada õppijatele segaseid signaale. Samuti vajavad sealsed õppijad pidevat toetust ning nõustamist.


ALLIKAD

KAANB13 tudengid ja nende õppjõud. (2014-2015). Õppematerjal Illerise õpibarjääride liigituse kohta. Tallinn.
Mõisvald, S. (2011). ÜLIÕPILASTE ÕPIBARJÄÄRIDE ÜLETAMISE TOETAMINE ÕPPEJÕUDUDE ARUSAAMADES. Allikas: Andragoogika uurmik: http://andragoogika.tlu.ee/?page_id=142
Pässa, Ü. (2013). Magistritöö: Põhikooli õpilaste sisemine ja väline õpimotivatsioon õpilaste hinnangute põhjal ja selle seos keskmise hindega Harjumaa nelja kooli näitel. Tartu: Tartu Ülikool. Allikas: http://dspace.ut.ee/bitstream/handle/10062/31740/passa_ylle.pdf
Russel, S. S. (2006). An Overview of Adult Learning Processes. Allikas: Medscape. Society of Urologic Nurses and Associates : http://www.medscape.com/viewarticle/547417_4



No comments

Post a Comment

© Mirelli praktika blogi
Maira Gall